Prev article
Next article

Προβληματισμός για τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο

Time to read
less than
1 minute
Read so far

Προβληματισμός για τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο

December 07, 2015 - 10:47
0 comments
Χωρίς ενθουσιασμό υποδέχθηκαν τα βασικά στοιχεία του νέου αναπτυξιακού νόμου, που παρουσίασε στη Θεσσαλονίκη ο Γενικός Γραμματέας Επενδύσεων Λόης Λαμπριανίδης, οι επιχειρηματίες του βορειοελλαδικού τόξου. Τόσο οι τομείς προτεραιότητας και οι προϋποθέσεις αξιοποίησης του αναπτυξιακού, όσο και τα εργαλεία που παρουσίασε ο κ. Λαμπριανίδης μόνο νέα και καινοτόμα δεν χαρακτηρίζονται από τους ανθρώπους των επιχειρήσεων.
 
Η αλήθεια είναι ότι η έλλειψη «ζεστού χρήματος» από τα δημόσια ταμεία οδηγεί την κυβέρνηση να υιοθετήσει μορφές ενίσχυσης των επενδύσεων πέραν των επιχορηγήσεων, κάτι που –υπό προϋποθέσεις- μπορεί να λειτουργήσει θετικά. Κυρίως ως προς τον χρόνο, αλλά και ως προς τις διαδικασίες που οι επιχειρήσεις θα ωφελούνται από αυτές τις ενισχύσεις. Για παράδειγμα, οι φοροαπαλλαγές και οι φορολογικοί και ασφαλιστικοί συμψηφισμοί βοηθούν στο να τελειώσει γρηγορότερα η δουλειά, αφού το σύστημα των φορολογικών και ασφαλιστικών ελέγχων είναι απείρως πιο οργανωμένο από τον ελεγκτικό μηχανισμό του αναπτυξιακού νόμου, που στην ουσία στήνεται κάθε φορά α λα καρτ.
 
Από την άλλη αυτό το σύστημα των συμψηφισμών έχει έναντι των επιχορηγήσεων το εξής πρόσθετο πλεονέκτημα: ευνοεί τα σοβαρά επενδυτικά πλάνα που υποβάλλουν αξιόπιστοι επενδυτές, καθώς οδηγεί με μεγαλύτερη ασφάλεια στην ολοκλήρωση μιας επένδυσης και σε σημαντικό βαθμό αποτρέπει τη διατύπωση επιπόλαιων ή «πονηρών» προτάσεων που έχουν πρώτιστο στόχο την ενθυλάκωση των επιχορηγήσεων. 
 
Όλα αυτά βέβαια στη θεωρία, αφού ο πρακτικός στόχος κάθε αναπτυξιακού νόμου είναι να τονωθεί η πραγματική οικονομία, να αυξηθεί ο κοινωνικός πλούτος και οι εξαγωγές, αλλά και να ενισχυθεί η απασχόληση. Κάτι που είναι εξαιρετικά δύσκολο –και γι’ αυτό αμφίβολο- σε μια περίοδο κατά την οποία το επιχειρηματικό κλίμα βρίσκεται σε χαμηλό επίπεδο, με σοβαρή ευθύνη της κυβέρνησης των τελευταίων δέκα μηνών. Πολύ περισσότερο στον τομέα της μεταποίησης, δηλαδή στη βιομηχανία και τη βιοτεχνία. Ειδικά στη Β. Ελλάδα εδώ και χρόνια τα φουγάρα σβήνουν και η εξαγγελία της υφυπουργού Βιομηχανίας Θεοδώρας Τζάκρη για σχέδιο επαναλειτουργίας δεκάδων κλειστών εργοστασίων χαρακτηρίζεται από παράγοντες της αγοράς ως «ευχολόγιο».
 
Κι αυτό διότι δεν υπάρχουν συγκεκριμένες ανακοινώσεις για τον τρόπο που θα επιτευχθεί αυτός ο φιλόδοξος στόχος. Κανείς δεν πείθεται ότι η διαμόρφωση ενός εθνικού σχεδίου παραγωγικής ανασυγκρότησης, που η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι θα έχει έτοιμο τον Μάρτιο, μπορεί να δώσει διέξοδο, καθώς τα δύο κυριότερα που καταλογίζουν στους κυβερνώντες οι επιχειρηματίες του Βορρά είναι τα εξής: ιδεοληψία κατά της ιδιωτικής οικονομίας και παντελή έλλειψη εμπειρίας σε θέματα αγοράς.
 
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρουν την ανακοίνωση του κ. Λαμπριανίδη ότι ανάμεσα στα καινοτόμα στοιχεία του νέου αναπτυξιακού είναι η κατάργηση της ίδιας συμμετοχής σε μια επένδυση, με το ποσοστό της να ενσωματώνεται στη διασφάλιση της απαραίτητης εξωτερικής –τραπεζικής ή άλλης- χρηματοδότησης. Όπως υποστηρίζουν οι τράπεζες για να δανείσουν ζητούν από τις επιχειρήσεις να εισφέρουν και δικά τους χρήματα, ενώ αυτό που ο κ. Λαμπριανίδης ονομάζει «άλλη χρηματοδότηση» δεν είναι παρά τα ιδιωτικά κεφάλαια που μπαίνουν σε μια δουλειά.
 
Καινοτομίες και προτεραιότητες του νέου αναπτυξιακού
Από τη Θεσσαλονίκη ο κ. Λαμπριανίδης κωδικοποίησε τις καινοτομίες και τις προτεραιότητες του νέου αναπτυξιακού ως ακολούθως:
 
· Η ενίσχυση θα γίνεται κυρίως με φοροαπαλλαγές, υπεραποσβέσεις, εγγυήσεις δανείων, κεφαλαιακές συμμετοχές κ.λπ.
 
· Οι επιχορηγήσεις θα είναι πολύ περιορισμένες, λόγω της χαμηλής ρευστότητας του δημοσίου που οφείλεται, στο εξαιρετικά περιορισμένο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και στις σχετικά περιορισμένες δυνατότητες χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ.
 
· Θα αξιοποιηθεί ο χρηματοδοτικός θεσμός Fund of funds. Δηλαδή η δημιουργία συμπράξεων ανάμεσα στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, μέσω κάποιου ή κάποιων αναπτυξιακών ταμείων τύπου ΤΑΝΕΟ, που σε συνεργασία και από κοινού με ιδιωτικά venture capitals, θα παρέχουν χρηματοδότηση σε τρεις κατευθύνσεις:
Πρώτον, στις επενδύσεις επιχειρήσεων υψηλής ή σχετικά υψηλής τεχνολογίας, στην οποία εντάσσονται οι εταιρίες πληροφορικής και επικοινωνιών, καθώς και «life sciences» (παραγωγή φαρμάκων, σκευασμάτων, ιατρικών βοηθημάτων κ.λπ.).
Δεύτερον, στην αναδιάρθρωση βιώσιμων επιχειρήσεων, που βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική θέση, αλλά εκτιμάται ότι έχουν προοπτικές. Όπως και στην αναβίωση επιχειρήσεων που έχουν κλείσει, αλλά η υποδομή τους παραμένει λειτουργική.
Τρίτον, σε επενδύσεις μεγάλων επιχειρήσεων, που απασχολούν πάνω από 250 εργαζομένους.
Επίσης, σε αυτές τις κατηγορίες επενδύσεων θα μπορούν να δοθούν δάνεια, επιστρεπτέες προκαταβολές, καθώς και να παρασχεθούν κρατικές εγγυήσεις.
 
· Θα δοθεί έμφαση στην αύξηση της απασχόλησης κυρίως ειδικευμένων ατόμων, στη δυνατότητα ενίσχυσης και «επιχειρήσεων σε φάση αναδιάρθρωσης», καθώς και στην ενίσχυση και άυλων δαπανών.
 
· Θα υπάρχει έλεγχος ότι τηρήθηκαν τα υπεσχημένα, αλλά σε πολλές περιπτώσεις θα είναι στατιστικός και δειγματοληπτικός.
 
· Όλες οι ενισχύσεις (φορολογικά κίνητρα, επιδότηση επιτοκίου κ.λπ.) θα αναχθούν σε ισοδύναμα επιχορηγήσεων με βάση παρούσες αξίες και θα εξαρτώνται κάθε φορά από τις προβλέψεις του Χάρτη περιφερειακών Ενισχύσεων της Κοινότητας.
 
· Καταργείται η ίδια συμμετοχή και το ποσοστό της ενσωματώνεται στη διασφάλιση της απαραίτητης εξωτερικής –τραπεζικής ή άλλης- χρηματοδότησης.
 
· Οριζόντιες δράσεις θα υπάρξουν για όλες τις επιχειρήσεις –παλαιότερες και νέες-, με έμφαση στην έρευνα, στην τεχνολογική αναβάθμιση, αλλά και την εξωστρέφεια. Επίσης ο νέος νόμος ευνοεί τις δικτυώσεις και τους συνεταιρισμούς. Αυτό σημαίνει ότι με ειδική μοριοδότηση θα πριμοδοτηθούν σχέδια που αφορούν την τεχνολογική εξέλιξη (αυτοματοποίηση κ.λπ.) και τις εξαγωγές, ενώ για μία ακόμη φορά η πολιτεία θέλει να δώσει ώθηση στη δημιουργία clusters επιχειρήσεων, αλλά και συνεταιρισμών προσώπων.
 
· Ειδική κατηγορία ενίσχυσης από το νέο αναπτυξιακό νόμο θα αποτελέσει η λεγόμενη «Αλυσίδα Αξίας», που θα καθορίζεται ανά ανά περιφέρεια. Στην ουσία πρόκειται για δράση που αφορά τον αγροτοδιατροφικό τομέα. Κάθε περιφέρεια θα επιδείξει κάποιους τομείς που έχουν ιδιαίτερες επιδόσεις, οι οποίοι θα υποστηριχθούν από την αρχή μέχρι το τέλος, από το χωράφι μέχρι την εξαγωγή των τελικών προϊόντων.
 
Πηγή: voria.gr